Gemini Route Logboek van Alles wat Contact
Gemini op 'n eerdere tocht
Gemini op 'n eerdere tocht
<< >>
Overtocht Fiji (Suva) naar Nieuw Zeeland (Opua) - door FRANS

  woensdag, 26 november 2008
Boordtijd : 20:00 (Fiji)
Positie Opua : 35° 18.785' S 174° 07.621' E
Cumulatieve afgelegde afstand: 1058 M
Motoruren totaal : 65
Wind : NW 05 knopen
Weer : vlak watertje in de anchorage, 90% bewolkt, 1007 millibar
Temp : water 20° , buiten 23°, binnen 24.° C

Opua
Het laatste deel was lekker (motor)zeilen. De wind was tegen de 10 knoop en 'achterlijker dan dwars' . Met de Perkins erbij was de constante snelheid tussen de 6 en 7 knoop tot er dichter bij de kust er een gunstige getijstroom bij kwam en ik met een snelheid van ruim 8 knoop de Bay of Islands aan kon lopen. Mooi was dat we alle drie met zo'n 5-10 mijl verschil het eerste waypoint bereikten. ROXI was eerst en volgens afspraak liet ik NORDIC voorgaan zodat ze mij konden helpen met afmeren als ik in het donker en op onbekend terrein aan zou komen. Het laatste deel door het Veronica-channel viel me toch tegen; er was zoveel betonning dat het af en toe moeilijk was uit te maken waar te gaan. Met een zwaailicht en de VHF liet Alison me weten waar de quarantainesteiger was. Het leek wel op een welkomstcommitee toen ik om 23.00 uur langs de steiger schoof. Behalve de bemanning van de ROXI en de NORDIC waren er andere yachties die ook in ' quarantaine lagen' en aan de overkant op een hoger gelegen terras zaten yachties te ' buizen', waaronder Hollanders die spontaan begonnen te klappen. Met de vele handen was binnen enkele minuten la Gemini vastgemaakt en zijn we op de steiger gaan party-en. Alison duwde me wijn en een stew in mijn handen; lekker hoor want ik verrekte van de honger.

Fiji - Opua
Dag 8 dinsdag, 25 november 2008
Boordtijd : 12:00 (Fiji)
Positie : 24:00 UTC: 34° 12' S 174° 15' E
Dagafstand : 111 M
Afstand te gaan : 68 M
Cumulatieve afgelegde afstand: 990 M
Motoruren : 53
Wind : NW 15 knopen
Weer : licht golvende zee, 10% bewolkt, 1011 millibar
Temp : water 20° , buiten 23°, binnen 24.9° C
Tuig : kluiver 1/5 gereefd, stormfok, grootzeil 1 rif.

Routeprofiel Winfried 25 november 2008:
25.11 26.11
NW NW/W
15/10 10+

Vanacht twee fronten over ons heen gekregen, de eerste diende zich 8 uur in de avond aan met veel regen. In het koufront dat daarop volgde zat veel wind maar voor ons, NORDIC, ROXI en GEMINI met 35 knopen gelukkig niet zo veel als was opgegeven. Een Duitser die achter ons zat heeft wel de volle 45 over zijn kanus gekregen en heeft, zei hij op de radio, zijn boot voor top en takel weg laten lopen. Iets wat ik niet snel zal doen; daar heb je nou een stormfokkie voor. Omdat de wind was gekrompen naar NW moest ik 's nachts in dat pokkeweer gijpen, wat , na rustig beraad en overleg (met mezelf) goed is gegaan. Om de windpilot opnieuw in te stellen moet ik naar achteren en het achterdek gaat dan zo onvoorspelbaar heen en weer dat je geen moment onaangelijnd kan zijn. Na het front was er binnen een ravage van boeken en tijdschriften die in het rond lagen en was het nat onder een luchtkoker die toch bij een overkomende golf water had doorgelaten. Alles bij elkaar zijn we goed weggekomen en nu op weg naar Opua. Voor de laatste 58 mijl zijn we aan het ' homen'. La Gemini maakt, met de Perkins erbij, tegen de 7 knoop. ROXI is het snelst en zal vanavond als eerste aankomen; heb ik gelijk assistentie als ik moet afmeren bij de quarantainesteiger.
Alles goed aan boord.

Fiji - Opua
Dag 7 maandag, 24 november 2008
Boordtijd : 12:00 (Fiji)
Positie : 24:00 UTC: 32° 21.5' S 174° 18.3' E
Dagafstand : 137 M
Afstand te gaan : 192 M
Cumulatieve afgelegde afstand: 879 M
Motoruren : 45
Wind : NNE 25-30 knopen
Weer : lopende zee, 100% bewolkt, 1014 millibar (na barometer te hebben afgestemd op die van NORDIC en ROXI)
Temp : water 20° , buiten 22°, binnen 24° C
Tuig : kluiver 2/3 gereefd, stormfok.

Routeprofiel Winfried 22 november 2008:
24.11 25.11 26.11
NNE N/V V
35/45 20/10+ light breeze

Gistermiddag plotsklaps een ruwe zee gekregen die 4 uur heeft geduurd. Echt een onberekenbaar gebied hier. Ik had nog niet eerder gezien dat de zonnepanelen half in het water waren, dus die heb ik gelijk ingeklapt en vastgezet. Vannacht was het relatief rustig en heb ik goed kunnen slapen. Voor vanavond en vannacht (zie profiel) wordt er harde wind voorspeld als gevolg van drie fronten die we over ons heen gaan krijgen. Geen leuk vooruitzicht, maar het is niet anders. De Gemini heb ik stormklaar; nu nog eten en drinken klaarzetten. Morgen horen jullie hoe het gegaan is.
Alles goed aan boord.

Dag 6 zondag, 23 november 2008
Boordtijd : 12:00 (Fiji)
Positie : 24:00 UTC: 29° 51.210' S 174° 23.535' E
Dagafstand : 139 M
Afstand te gaan : 329 M
Cumulatieve afgelegde afstand: 742 M
Motoruren : 45
Wind : NNE 25 knopen
Weer : lopende zee, 90% bewolkt, 1016 millibar (na barometer te hebben afgestemd op die van NORDIC en ROXI)
Temp : water 22° , buiten 24°, binnen 25.5° C
Tuig : kluiver 2/3 gereefd, stagfok.

Routeprofiel Winfried 22 november 2008:
23.11 24.11 25.11 26.11
NNE N V N/NW
20/25+ 30/35 10 15
Fiji - Opua
Er zijn steeds meer plekken aan boord waar ik duct-tape heb gebruikt om eenenander bij elkaar te houden. Het deksel van de walstroomaansluiting en de luchtuitlaat van de ventilator van de machinekamer had ik al getaped. Daar zijn nu het luik van het achteronder (afdichtrubber lekt) en het venster van de sprayhood (is op plekken verteerd en brak toen ik het aanraakte bij het naar beneden halen van het grootzeil) bijgekomen. Zonder grootzeil stuurt de windvaan beter, het zijwaarts rollen is dan wel sterker. De zee bouwt al aardig op en zo nu en dan zit ik in de kuip tegen zo'n waterhelling aan te kijken. Martin van de NORDIC denkt dat we wellicht al dinsdagavond aankomen als we deze snelheid kunnen houden. 's Nachts Bay of Islands aanlopen vinden zij geen probleem en bij het afmeren aan de quarantainesteiger gaan ze me helpen, als ik niet eerder ben, want de laatste dagen lig ik een mijl of vijf op hen voor.
Alles goed aan boord.

Dag 5 zaterdag, 22 november 2008
Boordtijd : 12:00 (Fiji)
Positie : 24:00 UTC: 27° 33.026' S 174° 41.353' E
Dagafstand : 140 M
Afstand te gaan : 468 M
Cumulatieve afgelegde afstand: 603 M
Motoruren : 45
Wind : NE 15 knopen
Weer : lopende zee, 50% bewolkt, 1023 millibar
Temp : water 22° , buiten 23°, binnen 26.2° C
Tuig : kluiver 2/3 gereefd, stagfok, grootzeil 3e rif.

Routeprofiel Winfried 22 november 2008:
22.11 23.11 24.11 25.11 26.11
NE N N W/N SW
20/25+ 25/20 30+ 10+ 15

Fiji - Opua
Gisteravond tussen 19.00 en 2.00 uur kwam een heftig front over met wind van 30 knoop. Hoe snel de zee dan kan veranderen van een glooiend geheel tot een roompot! Een ' confused sea' hoor je dan eigenlijk te zeggen en die confusion is geen fun. ' Klote rollercoaster' heb ik in het logboek gezet; rollercoaster is een term van Bob Mc Davitt. Er kwam een forse golf over de Gemini en dan weet je gelijk wat je vergeten bent. Het luikje boven de pantry was wel dicht, maar niet op slot gedraaid, dat wil zeggen niet op de rubber seal gedrukt. Een paar liter water kwam binnen, maar gelukkig werd geen elektronica geraakt. Vanmorgen op ons radio-netje bleek dat we aardig in elkaars buurt blijven. De Gemini ligt wat meer westelijk dan ROXI en NORDIC. Ik zoek wat meer het westen op om meer ruimte te hebben voor de noordenwind en om de sterke wind wat te kunnen ontlopen die we maandag op dinsdag kunnen verwachten.
Alles goed aan boord.

Dag 4 vrijdag, 21 november 2008
Boordtijd : 12:00 (Fiji)
Positie : 24:00 UTC: 25° 16.318' S 175° 34.779' E
Dagafstand : 134 M
Afstand te gaan : 608 M
Cumulatieve afgelegde afstand: 463 M
Motoruren : 45
Wind : E 20 knopen
Weer : golvende zee met schuimkoppies, 25% bewolkt, 1024 millibar
Temp : water 24° , buiten 25°, binnen 27.4° C
Tuig : kluiver 2/3 gereefd, stagfok, grootzeil 2e rif.

Routeprofiel Winfried 20 november 2008:
21.11 22.11 23.11 24.11 25.11 26.11
E NE N N N/V/NW/SW S/SW
15 20+ 20 25/30 25/ 15 10

Fiji - Opua
Gisteren met het passeren van de keerkring (23° 27' S) hebben we de tropen verlaten en zijn het gebied van de variabele winden binnen gevaren. Dus geen voorspelbare passaatwinden uit de oosthoek meer, maar druksystemen met ruggen, fronten en troggen en niet te vergeten onberekenbare ' Lows'. Het tweede deel van deze reis, met name na de 30e breedtegraad, is dan ook meer tricky en vraagt alle aandacht voor het weer. Er zijn yachties die zelf uitvogelen wanneer te vertrekken en welke route te volgen, maar velen maken toch gebruik van experte kennis van weerstations of weerguru's.
Mijn voornemen was om Bob McDavitt, DE guru, in te schakelen, maar uitgerekend in deze periode heeft hij weken achtereen congressen en symposia waar hij moet verschijnen. Wat een geluk dat ik ROXI en de NORDIC trof die beiden al een keer heen en weer zijn geweest naar Nieuw Zeeland en die erg tevreden waren over Siegfried, onze guru op deze overtocht. Winfried is een gepensioneerde legerofficier die ook beroepsmatig bij een weerstation heeft gewerkt. Sinds 1992 doorkruist hij samen met vrouw Ute met hun jacht Annamaria de zuidwest Pacific. Hij kent daardoor het gebied erg goed. Drie uur per dag besteden Ute en hij aan het analyseren van weergegevens die zij uit verschillende bronnen verzamelen, waar onder nationale weerdiensten, verschillende computermodellen, internetgegeven als ze niet aan het varen zijn, satelietbeelden en niet te vergeten de omvangrijke informatie van de vele zeiljachten die dagelijks op hun radionet inchecken. Dit jaar bv hebben er tot vandaag 135 jachten ingecheckt meestal duitstaligen en in mindere mate ook Engels sprekenden zoals NORDIC en ROXI. Behalve een algemeen weerbericht maakt der Winfried voor alle jachten die zich melden en zich bevinden in het gebied van zeg maar Tahiti tot Australie en van de evenaar tot Nieuw Zeeland een individueel routeprofiel van het weer. Ook weet hij veel te vertellen over havens en ankerplaatsen en indien nodig helpt hij bij calamiteiten of bijna-calamiteiten op zee. Wat kost het? Niets. Toevallig vandaag vertelde Winfried over zijn voornemen een fonds op te richten voor de reddingsdienst van de Bay of Islands waar Opua deel van uit maakt. Yachties die door hem bij hun overtocht zijn begeleid en tevreden zijn, kunnen in het fonds een storting doen. Winfried en Ute zenden jdagelijks om 20.00 hr UTC op 10090 KHz.
(Met dank aan mijn broer Hans voor het verzamelen van de info )
Alles verder goed aan boord.

Fiji - Opua
Dag 3 donderdag, 20 november 2008
Boordtijd : 12:00 (Fiji)
Positie : 24:00 UTC: 23° 10.775' S 176° 44.990' E
Dagafstand : 115 M
Afstand te gaan : 742 M
Cumulatieve afgelegde afstand: 329 M
Motoruren : 45
Wind : SE 15-20 knopen
Weer : golvende zee met verspeide schuimkoppies, 75% bewolkt, 1022 millibar
Temp : water 26° , buiten 25°, binnen 28.2° C
Tuig : kluiver 2/3 gereefd, stagfok, grootzeil 2e rif.

Routeprofiel Winfried 19 november 2008:
20.11 21.11 22.11 23.11 24.11 25.11 26.11
SE SE NE N/NE N/NE N/NW W/SW
15 15 15/20 20/25 25+/30 25+/10 15

Met de wind kwamen de golven en op een aandewindse koers er tegen op zwoegen was weer even wennen. Ik ben een tijd bezig geweest om een goede trim te krijgen, wat je met de stand van de windvaan, hij moet bewegen en niet op een oor hangen, kan controleren. Vannacht vond ik de Gemini niet lekker varen vanwege het frekwente klappen op de golven. De snelheid, tussen 4 en 5 knoop, viel me ook tegen. Bij daglicht bleek het hoofdroer, dat met een werkende windvaan vast hoort te staan, uit de lijnen te zijn getrild. Even later bleek de windvaan los van het hulproer. Conclusie: de Gemini had op de stand van de zeilen koers gehouden (vanwege een goede trim ...) , maar niet echt kunnen presteren. Het euvel was zo verholpen en nu maken we tussen de 6 en 7 knoop snelheid en is het klappen op de golven verdwenen. Ze zeilt nu als een engel. Morgen krimpt de wind naar oost en dan noord. Ik laat de Gemini wat naar het westen verlijeren om voor de noordenwind een betere positie te hebben. NORDIC is al meer westelijk en ROXI zit daar zo'n 15 M achter. Er schijnt ook een Chinese (?) zeilboot, KI YUN, in de buurt te zijn die al motorsailend bijna op de ROXI invoer en met CH 16 kon worden gewaarschuwd. NORDIC heeft weer een grote tuna gevangen; ik heb nog kip in het vriesvak en nog niet aan vissen gedacht.
Alles goed aan boord.

Dag 2 woensdag, 19 november 2008
Boordtijd : 12:00 (Fiji)
Positie : 24:00 UTC: 21° 26.260' S 177° 28.840' E
Dagafstand : 115 M
Afstand te gaan : 857 M
Cumulatieve afgelegde afstand: 214
Motoruren : 31
Wind : SE 10 knopen
Weer : licht golvende zee, 25% bewolkt, 1020 millibar
Temp : water 27° , buiten 29°, binnen 31° C
Tuig : kluiver gereefd, stagfok, grootzeil 1 rif. (gereefd tuig om als singlehandler beter op squalls te kunnen reageren)

Routeprofiel Winfried 19 november 2008:
19.11 20.11 21.11 22.11 23.11 24.11 25.11 26.11
SE SE ENE N N/NE N/NE N/NW W/SW
10-15 15 15 20 25 25 25/15 10

Fiji - Opua
Gisteren is het windloos gebleven. In de middag heb ik van alles geprobeerd om met motorzeilen nog enige snelheid te krijgen, maar de zeilen vertraagden alleen maar. De zee was af en toe zo glad als een spiegel en kreeg dan iets olieachtigs. Later op de middag bleek er een stroom tegen te staan van meer dan een knoop, waardoor de snelheid nog verder zakte en rond de vier knopen bleef steken. Rond een uur of tien in de avond zag ik de navigatielichten van de NORDiC. Die waren dus ook niet erg opgeschoten. Van de ROXI geen spoor. 's nacht goed geslapen met elk uur ff mijn kop buiten steken. Om 7 uur 's morgens voelde ik beweging in la Gemini komen, warempel wind uit het zuidoosten zoals der Winfried had voorspeld. Nog enige tijd de motor bijgehad, om niet onder de 4 knopen uit te komen; dit is tenslotte geen plezierreisje. Vanmorgen weer eerst Winfried op de SSB aangehoord en daarna de NORDIC en ROXI op ons 'eigen' netje. De NORDIC ligt 30 M westelijk van de GEMINI, ROXI ligt bijna 60 M achter ons en ze hebben nog steeds geen wind. Allison klonk teleurgesteld, die is duidelijk het motoren zat. Als ze eenmaal wind hebben, zijn ze waarschijnlijk met hun light displacement erg snel en vliegen ons voorbij.
Alles goed aan boord

Dag 1 Dinsdag, 18 november 2008
Boordtijd : 12:00 (Fiji)
Positie : 24:00 UTC: 19° 38.033' S 177° 46.107' E
Dagafstand : 99 M (van 17.11.08 17:00 tot 18.11.08 12:00 uur)
Afstand te gaan : 962
Cumulatieve afgelegde afstand: 99
Motoruren : 19
Wind : S 0-5 knopen
Weer : gladde zee, 5% bewolkt, 1019 millibar
Temp : water 27° , buiten 32°, binnen 32.3° C

Routeprofiel Winfried 18 november 2008:
18.11 19.11 20.11 21.11 22.11 23.11 24.11 25.11 26.11
Var SE E/SE E NE E/NE W/NE N/W S/SW
5 10 10 15 20 25+ 25 30/15

Chinese trawlers
Maandagmiddag om 5 uur vertrokken, ROXI was al een uur onderweg, de NORDIC zou een uur later volgen.
De nacht ervoor kwam een helse squall over de anchorage van 30 knoop met uitschieters naar ruim 40 knoop. Martin van de NORDIC zou er een van 57 knoop hebben gemeten. Het anker van de GEMINI ging dreggen, mede omdat ik, single-handed, niet het zonnedek, die als windvanger werkte, er af kon halen en tegelijkertijd de Gemini met de motor van een Amerikaanse boot af kon sturen. De Amerikaan schreeuwde van alles, maar ik kon hem door het gieren van de wind niet verstaan. Dat zijn boot dicht bij de kont van de Gemini was, kon ik in het donker en met de striemende regen nog wel zien en daar had ik voorlopig genoeg aan, dacht ik. De Amerikaan zag ik in zijn dinghy op gegeven moment in oostelijke richting voorbij stuiven naar dat deel van de haven waar allerlei grotere schepen voor anker liggen. Het bleek dat een groep van 4 schepen, waarvan één grote trawler, die gezamenlijk aan één anker lagen, van het anker was geslagen. " Get the hell out of here! " schreeuwde hij, omdat de schepen, waar niemand aan boord was, recht op ons af stevende. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik kon niet èn van de Amerikaan afsturen èn ankerop gaan. Hij kreeg het trouwens met zijn drie man crew ook niet op tijd voor elkaar. Het beeld van de boeg van de " WESTERN PACIFIC", die met die drie boten er aan vast, op me af stevende, zal ik niet snel vergeten. Terwijl de Gemini nog aan de ankerketting vast zat, kon ik met vol vermogen de groep boten net ontwijken. Zo'n 50 meter verderop liepen ze aan de grond. De wind hoefde maar te draaien en ze zouden opnieuw op ons af kunnen komen. Gelukkig dat Port Authority, door de alerte Amerikaan met de VHF gewaarschuwd, de boten met ankers wist te fixeren. Wat een zenuwentoestand. " That was close!" schreeuwde de Amerikaan toen hij met zijn boot verderop voor anker ging. "It bloody hell was!": schreeuwde ik terug, terwijl ik na stond te trillen.

De volgende ochtend bekeek ik de situatie nog eens, maakte foto's van de Chinese trawlers en realiseerde me, dat als het anker van de Gemini niet was gaan dreggen de kans groot was geweest dat ik was overvaren.
Nu dus onderweg naar Opua Nieuw Zeeland. Bij gebrek aan wind, van te voren bekend, hebben we tot nu moeten motoren. Morgen wordt, zoals je in het routeprofiel kan zien zuidoostelijke wind verwacht.
Ik ben benieuwd.



terug naar de reisverslagen


juli - november 2007
 Ecuador - Marquesas - Genootschapeilanden
  -Frans

mei - juni 2007
 Panama & Galapagos
  -Harriet & Frans

maart - april 2007
 Cartagena & Panama
  -Frans

maart - april 2007
 Curaçao - Cartagena
  -Iris & Frans

mei 2006
 Curaçao
 STRIPVERHAAL
 - Coja &Proza

april 2006
 Isla de Margarita
 - Aad & Frans

maart - april 2006
 Curaçao-Isla de Margarita
 - Stefan, Richard & Frans

mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans


All Rights Reserved 2005-2010. http://www.sy-gemini.nl Design by IMAGEPOINT