Gemini Route Logboek van Alles wat ContactBlogStartpagina

<< >>
Week 03 van het jaar 2007:
Op de werf van Curaçao Marine

Tja, de strijd tegen de roest is bepalend voor mijn doen en laten deze weken. Behalve delen van de kuipvloer, bleek een zitgedeelte in de kuip aan restauratie toe. Verder moest het rondom twee spuigaten worden kaalgehaald en zat er een grote, ik noem het maar bloemkolen, bloemkool bij een beluchtingsdoorvoer. De volgorde van handelingen, na het kaalhalen, is arbeidsintensief, maar niet ingewikkeld. Eerst Ospho (fosforzuur) aanbrengen (dat een verbinding aangaat met roest) en dan 3 keer epoxyprimer. Vervolgens, indien nodig, egaliseren met epoxyplamuur, waarna er weer geprimerd moet worden. Tenslotte twee laklagen.
stanley, de lasser
De gemiddelde burger zou zich kunnen gaan afvragen “Wat moet je dan ook met een stalen boot?” (Stanley de lasser, noemt het trouwens een ijzeren boot.) Ja en over dit onderwerp zijn boeken volgeschreven. Wat het onmiskenbare nadeel van staal is, moge duidelijk zijn. Een ander nadeel is dat het een relatief zwaar materiaal is en alleen geschikt is voor boten langer dan 40 voet. Voordeel is dat het relatief goedkoop is en gemakkelijk te verwerken (overal op de wereld is wel een lasapparaat te vinden) en, men zegt, onverwoestbaar. Een hit op het rif zou een stalen schip moeten aankunnen.
In algemene zin moet een boot de straffen van de zee aankunnen en een keertje vastlopen moeten kunnen overleven. Roestvrij staal is duur en zeer moeilijk te verwerken. Het vervormt snel bij het lassen. Koper nikkel is eveneens duur, maar minder sterk dan staal. Voordeel is je hoeft het niet te schilderen, zelfs geen anti-fouling. Monel zou de ultieme legering zijn (nikkel, koper, ijzer en mangaan), maar niet te betalen.
Aluminium is tegenwoordig een veel gebruikt bouwmateriaal: licht, schoon, sterk, corrosieresistent, maar minder gemakkelijk te lassen en minder gemakkelijk te schilderen. Het is relatief duur. Even voor de duidelijkheid: had ik de knaken gehad was het een aluboot geworden. Aluminium geleidt hitte en elektriciteit erg goed en is galvanisch zeer actief. Het offert zich aan ieder ander metaal, behalve zink en magnesium. Het moet dan ook zeer goed geïsoleerd worden van andere metalen Er gaan hierover allerlei steigerverhalen zoals: met een lekstroompje op een alumiumboot haal je vanuit Nederland de Azoren niet, en, een alumiumboot die enige tijd naast een stalen sleepboot ligt afgemeerd zal door het staal van de sleepboot worden ‘opgevroten’.

Polyester is het meest populaire bouwmateriaal. Het is goedkoop, vergt weinig onderhoud en met versterking van fibers zoals kevlar en carbonis het sterk uit te voeren. Lichte schepen die niet zwaar worden beladen zijn waarschijnlijk het sterkst in kunststof, zware, zwaarbeladen schepen sterker in metaal.
Polyester productieboten zijn veelal niet als zodanig versterkt en zijn niet opgewassen tegen de ‘wear and tear’ van lange reizen. Ze zijn brandgevaarlijk en een hit op het rif kan al snel het einde betekenen. Houten schepen geven onderhoudshoofdpijn en zijn een probleem in de tropen vanwege houtrot en gevoeligheid voor de teredo worm. Tegenwoordig worden wel veel schepen van plakhout of ceder gemaakt met een epoxy coating. Stenen boten (ferrocement) bestaan ook, maar die zijn nog kwetsbaarder dan houten schepen en uiterst gevoelig voor een landing op een koraalrif.

Met de wetenschap dat staal een veilig materiaal is als het op aanvaringen aankomt, zwoeg ik nog maar even voort.

Toevallig stuurden Jasper en Astrid me deze mail:

Bericht van Antares:
Hey Frans,
Gaat alles goed, als het goed is ben je weer op la Gemini. Goed om weer terug te zijn? Tevreden over mijn werk? Lukt het verder om daar weg te komen? Ik zou zeggen boot in het water en zo snel mogelijk naar Cartagena en daar verdere werkzaamheden uit voeren en uit laten voeren. Zeker als je een beetje Spaans praat en dat doe jij toch. Wij kwamen in Cartagena aan en hadden de nodige problemen aan motor, keerkoppeling en schroef. Drie dingen moesten gemaakt worden in drie verschillende machine fabrieken, binnen no-time was het klaar naar volle tevredenheid. Ook hebben we nieuwe kussens laten maken en zo is er heel veel te krijgen. Maar vooral de mentaliteit is er anders, afspraken worden nagekomen en het is volgens mij veel goedkoper dan Curaçao. Wij liggen reeds twee weken in de San Blas. Eerste week druk bezig geweest met een jacht wat op een rif terecht was gekomen en wat we van het rif af hebben gesleept en wat daarna snel zonk. Wat een nachtmerrie. Ik stond ‘s ochtends nog in de boot het timmerwerk te slopen om beter bij het lek te komen en ‘s middags zie je de mast ondergaan als laatste, dat heeft ons wel even bezig gehouden en heeft een beetje een permanent donderwolkje boven de San Blas geplaatst. We liggen bijna een week in een baai om beetje bij te komen enzo. We liggen hier alleen en het is hier Mooi. Anker ligt op 9gr32.9N,78gr59.3W. Nou ben benieuwd wat je plannen zijn, wens je veel sterkte met de Gemini en hopelijk tot snel een keer, Astrid en Jasper

sailing yacht Antares bemanning Antares

terug naar de reisverslagen

april 2006
 Isla de Margarita
 - Aad & Frans

maart - april 2006
 Curaçao-Isla de Margarita
 - Stefan, Richard & Frans

mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans

All Rights Reserved 2005-2010. http://www.sy-gemini.nl Design by IMAGEPOINT