Gemini Logboek Route van Alles wat ContactBlogStartpagina

- Lino & Frans

<< 08/02/2005 19/02/2005 >>
  10/12-02-2005:   -ART

Donderdag, 10 feb - Vrijdag, 11 feb.
We ontbijten om 8.30 uur, zwemmen wat en trekken de dinghy weer aan boord. Om 12 uur varen we uit. Lies aan het roer en al snel hijsen we de stagfok, kluiver en het grootzeil. Er is weinig wind, maar door de stroming maken we toch nog zo`n 5,5 knoop. De eerste poging tot vissen levert vooralsnog niks op. We hebben prachtig weer en een kalme zee waardoor je vanzelf gaat doezelen. ‘s Avonds om 9 uur gaan we op de motor. Wij lopen wacht en net als ik op de pot zit, stoot Lies tegen de gashandle. Frans is er als de kippen bij, uiterst alert. We varen door de nacht en zien al een tijd lang de lichtjes van Puerto Rico. Om 5.30 komt langzaam de zon met schitterende kleuren op. We gaan voor anker in de baai van Ponce en na de koffie gaan we inklaren. Customs is hier heel wat groter en er worden aan Lies en mij vragen gesteld over ons werk en hoe het kan dat we 7 weken weg kunnen. Bij jezelf denk je: mens bekijk `t, maar je stelt je toch cooperative op. Al met al zijn we daar een uur bezig. We besluiten om naar de stad te gaan en in een kwartiertje zijn we in het centrum. Er is muziek op straat, marktstalletjes en drukte, een heel verschil met St Croix. "Waarom vindt ik het hier nou zo leuk", vraagt Frans zich af. We slenteren door winkelstraten en bij het park nuttigen we een cerveza en nemen een taxi terug. Vandaag eten we maar weer eens spaghetti, er zijn nog geen klachten tot nu toe. We borrelen rustig verder, zoeken uit wat er nog verder te knagen is aan boord. We vullen de biervoorraad in de koelkast aan en nemen de wereld door. Ik val in slaap aan dek en word gewekt door een partyboot met swingende muziek.

Zaterdag, 12 feb.
We bellen Chris en zingen gedrieën "Lang zal `ie leven". Een forse uitsmijter knoflook, uien, spek en peper moet de vorige avond losmaken. We varen met de dinghy naar de marina bij ons om de bocht en worden door een patrouilleboot van de coastguard vriendelijk verzocht naderbij te komen. Wie, wat en waarom we er zijn, is de vraag. Drie onderzoekende boys, spiegelbrillen, correct gekleed en een boot met 4 keer 80 pk achterop hangend.`T is net als in de film. Op naar customs om uit te klaren. Er zat nog een yachty in het douanekantoor met zijn shirt binnenste buiten, rooddoorlopen ogen en een zware meur om zich heen. Hij had 3 etmalen in z`n eentje op zee gezeten, van Luperon, Dominicaanse Republiek naar Ponce. Het lastige daarvan is dat je in de Mona passage tegen de stromingen in moet, "geen feest", zei hij. Eenmaal de papierhandel geregeld door naar ´Pueblo´ een grote supermercado. We moeten weer sjoppen: groente, levensmiddelen en voor vanavond gamba`s uit Thailand. Er staat een bacardimeisje die een nieuw drankje probeert te slijten. we proberen een mixje, errug lekkuh hoor en Frans maakt een deal: "un puro mas por favor y compramos una botella" Terug in de marina is het druk op de boardwalk, flanerende stelletjes, swingende muziek en hier en daar wordt gedanst. Het is zaterdag. We zitten met een consumptie in de hand te genieten, maar moeten terug naar de boot, de gamba`s moeten in de pan. Er wordt smakelijk gegeten en nog smakelijker gedronken. Ik krijg spaanse les, ga nog zwemmen en om 2 uur gaan bij ons de lichten uit.