Gemini Route Logboek van Alles wat Contact

<< reisverslagen >>
Bericht van week 05 van het jaar 2010, Dockland 5, Whangarei, Nieuw Zeeland– door FRANS
Positie: 35° 44.381’ S 174° 20. 337’ E

  De eerste dagen van deze week is het ronduit pokkeweer geweest met veel wind en veel regen. Van Kiwi’s om me heen hoorde ik dat het een lang verwachte regen is geweest na een lange droge periode. Het moet zo droog geweest zijn dat een aantal veeboeren op het punt heeft gestaan hun dieren te verkopen en er mensen in afgelegen oorden voor veel geld een tankauto met water hebben laten aanrukken. Het weer is nu weer uitstekend met zo’n 23 º overdag en 18º ’s nachts, een ideale temperatuur indien je je fysiek zou moeten inspannen. Niet dat ik dat al doe …. Deze week heeft in het teken gestaan van het spullen van de werf terugbrengen aan boord, het aansluiten apparatuur en het dumpen van overbodige spullen en kleding. In de loop der jaren is la Gemini steeds meer in gewicht aangekomen en daar wil ik wat aan doen.
Op de werf heb ik aan bakboordzijde twee vriendelijke buren, een rode Kiwi-boot en een Franse alu-boot. Aan stuurboordzijde een forse motorkruiser met een houten opbouw, die niet wordt bewoond en er al langer dan een jaar staat. Overdag zijn er timmerlieden bezig zwakke plekken in de huid te vervangen. De Kiwi-boot is van ferro-cement en gebouwd door de schipper zelf. Waarschijnlijk door corrosie van de stalen bewapening is het onderste deel van de scheg en de kiel weggerot, door een proces wat vergelijkbaar is met betonrot. De schipper doet er luchtig over. Hij last nieuwe bewapening in en smeert het stuk dan weer aan met cement. De problemen van de Franse boot zijn van dramatische proporties. Door elektrolyse, waarschijnlijk lekstroom rond de accu, is het onderwaterschip min of meer van voren naar achteren gecorrodeerd. Zij kwamen er achter toen ze de ‘bloemkolen’ van het aluminium gingen wegschrapen en plotsklaps met een schroevendraaier zo maar door de romp konden prikken. Ze hebben de container die naast de Gemini staat gehuurd en zijn het binnenschip aan het ontmantelen. De tanks zijn er uit en waarschijnlijk moet de motor er ook uit, omdat daar ook corrosie is geconstateerd. De afgelopen tijd heb ik meerdere lassers en experts aan boord zien klimmen. Ook Hamish, de lasser die voor mij een paar klusjes gaat doen, is bij hen langs geweest. Het komt er op neer dat een aantal lassers al hebben laten weten dat ze er niet aan willen beginnen. De risico’s zijn te groot dat er na het inlassen van nieuwe platen aluminium daar om heen toch weer nieuwe gaten ontstaan, omdat het materiaal in kwaliteit is achteruit gegaan. Opmerkelijk dat ze hun goede humeur weten te bewaren, hoewel ik de schipperse de laatste dagen toch wat minder heb horen fluiten.

 

terug naar de reisverslagen


juli - november 2007
 Ecuador - Marquesas - Genootschapeilanden
  -Frans

mei - juni 2007
 Panama & Galapagos
  -Harriet & Frans

maart - april 2007
 Cartagena & Panama
  -Frans

maart - april 2007
 Curaçao - Cartagena
  -Iris & Frans

mei 2006
 Curaçao
 STRIPVERHAAL
 - Coja &Proza

april 2006
 Isla de Margarita
 - Aad & Frans

maart - april 2006
 Curaçao-Isla de Margarita
 - Stefan, Richard & Frans

mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans


All Rights Reserved 2005-2010 | www.sy-gemini.nl | design by IMAGEPOINT