Aangepast zoeken

Dockland 5
  reisverslagen  
Bericht van week 08 van het jaar 2010, Dockland 5, Whangarei, Nieuw Zeeland– door FRANS
Positie: 35° 44.381’ S 174° 20. 337’ E
  Dierbaren in Nederland hebben zich zorgen om mij gemaakt vanwege de tsunami die de Pacific afgelopen zaterdag onveilig heeft gemaakt. Niet helemaal onterecht. Je weet het maar nooit met dit verschijnsel. De hoogte van de golf of golven is moeilijk te voorspellen vanwege lokale verschillen. En het is niet alleen de golf, het is ook de plotsklapse ondiepte die aan een golf vooraf kan gaan en onverwachte sterke stromingen die kunnen gaan optreden. Voor yotties is het zaak diep water op te zoeken bij een serieuze tsunami waarschuwing. Als na een uur of twee na het voorspelde tijdstip zich niets heeft voorgedaan, kan veelal het sein op veilig worden gezet en de ankerplaats weer worden opgezocht. Hier in Whangarei hebben we niets van een tsunami kunnen waarnemen. Whangarei ligt zo’n 10 mijl landinwaarts aan een rivier. Zo’n golf wordt dan al snel afgetopt. Aan de kust bij Tutukaka hebben ze wel een golf van 1 m waargenomen, overigens zonder dat deze schade heeft veroorzaakt. In 2007 (zie daar week 33), toen de Gemini voor anker lag in een baai van het eiland Tahuata (Marquesas) was er een tsunami voorspeld rond 10 uur ’s avonds. Alle bootjes zijn toen de oceaan opgegaan. Ook die keer is er geen noemenswaardige golf waargenomen. Dat het volledig mis kan gaan weten van Thaise tsunami eind 2004 met golven van zo’n 5 meter en eind vorig jaar in Pago Pago (Amerikaans Samoa) waar ook doden vielen te betreuren. Qua klussen heeft deze week nog in het teken gestaan van elektronica. De autopilot was niet meer in staat voldoende spanning door de ondermaatse bedrading te trekken. Volgens de huidige aanbevelingen zit er nu 8mm draad in. Ook met een nieuwe antenne was de marifoon niet aan de praat te krijgen. De draad bleek stuk; wat een mazzel dat ik in 2004 een reservedraad heb getrokken toen de mast van de boot af was. Nu draait de VHF weer als een zonnetje. Alsof de joblist maar niet kleiner mag worden, begaf de diodeverdeler het (apparaat dat de laadstroom scheidt naar startaccu’s en de serviceaccu’s) en bleken de startaccu’s droog gestaan. Met IYS, de werf die afgelopen jaar de refit van de Gemini voor zijn rekening heeft genomen en de accu’s zou onderhouden, ga ik maar eens een hartig woordje wisselen.
map Whangarei

terug naar de reisverslagen


juli - november 2007
 Ecuador - Marquesas - Genootschapeilanden
  -Frans

mei - juni 2007
 Panama & Galapagos
  -Harriet & Frans

maart - april 2007
 Cartagena & Panama
  -Frans

maart - april 2007
 Curaçao - Cartagena
  -Iris & Frans

mei 2006
 Curaçao
 STRIPVERHAAL
 - Coja &Proza

april 2006
 Isla de Margarita
 - Aad & Frans

maart - april 2006
 Curaçao-Isla de Margarita
 - Stefan, Richard & Frans

mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans


All Rights Reserved 2005-2010. | www.sy-gemini.nl | Design by IMAGEPOINT