Aangepast zoeken

reisverslagen
Verslag van de periode week 32 op weg naar Flores -door Kimberley

Op 6 augustus zijn we om half 8 ’s ochtends vertrokken uit Kalabahi. We volgen een passage tussen groenbeboste bergen door en genieten van de mooie omgeving. Eigenlijk zijn we iets te vroeg vertrokken, want op het moment dat we stuurboorduit een nieuwe passage tussen twee eilanden door willen, moet het tij nog keren en hebben we een flinke stroom tegen. Met de motor aan, op volle toeren zelfs, komen we bijna niet vooruit. Na een uurtje krijgen we gelukkig alsnog stroom mee. Tijdens deze dagtocht word ik nog een aantal keren flink misselijk en ben blij als Frans roept dat we er bijna zijn. Het is niet dat er veel wind staat, maar tussen de eilanden stroomt het zo hard en tegen de wind in dat er flink wat golven ontstaan. Vandaag willen we ankeren bij het plaatsje Belangmerang op Pantar Island in een beschutte lagoon. Door de laaghangende zon die we tegen hebben, kunnen wij de riffen die de ingang omringen slecht zien. Gelukkig is een van de yachties van een Amerikaanse boot die er al voor anker ligt, zo vriendelijk om ons de weg naar de ingang te wijzen vanuit zijn dinghy. Uiteindelijk liggen we rond half vijf prachtig voor anker tussen de mangroves en genieten van het fijne gevoel dat we geankerd zijn en goed liggen voor de komende nacht.

De volgende dag vertrekken we om 8 uur ’s ochtends naar de volgende ankerplaats bij Telok Balurin. Net voor het ondergaan van de zon bereiken we de ankerplaats. We herkennen de Australische Lupari 2 aan zijn gele romp en over de VHF begeleiden vriendelijke Craig en Sue ons naar de ankerplek die tussen een aantal tricky koraalriffen ligt. Eindelijk ziet het water er voor het eerst schoon en helder genoeg uit om te zwemmen en Frans en ik nemen meteen een zalige duik. We snorkelen naar de rand van het rif, wat zich vlakbij de Gemini bevindt. ’s Avonds worden we uitgenodigd voor sundowners op de Lupari, samen met de Engelse yachties van de Pegasus. Het werd een gezellige avond!

Op 8 augustus zijn we in de ochtend vertrokken naar Lewoleba harbour op het eiland Lembata. Na een dag varen gaan we uiteindelijk achter een grote zandbank op 8 meter diepte voor anker tussen een groep andere boten van de rally. Vanaf de boot hebben we prachtig uitzicht op smeulende vulkaan Ili Api die aan de baai ligt en het plaatsje Lewoleba met huizen op palen. Als we ’s avonds aan land gaan blijken de festiviteiten van de rally die avond al begonnen te zijn. Gelukkig hebben we alleen wat toespraken gemist en zijn we ruim op tijd voor het lekkere eten en de dansoptredens.

Verder horen we dat er een excursie naar het plaatsje Lamalera op het programma staat. Dit zou het laatste dorpje op de wereld zijn waar mensen nog steeds met de hand jagen op pilot and sperm walvissen, door gebruik te maken van een bamboo harpoen. Ze doden tussen de 15 en 25 walwissen per jaar en conservation groups hebben berekend dat dit het aantal de sperm walvissen niet bedreigt (meer dan een miljoen over de hele wereld). De dorpelingen hopen speciaal voor ons toeristen een walvis te doden, ook als is het er eigenlijk het seizoen niet voor. Verder jagen ze ook op manta’s, dolfijnen en haaien. Het uitje naar dit dorp trekt ons helemaal niet, dus wij hebben er vanaf gezien.

De volgende dag willen we Lewoleba verkennen en boodschappen doen. We eten heerlijke ayam goreng in de Warung Makan Berkat Lomblen. Verder proberen we een scooter te huren om het eiland rond te rijden, maar omdat hier bijna geen toeristen komen, vragen ze veel te hoge prijzen. Uiteindelijk doen we alleen de boodschappen en struinen wat rond, waarna we ’s avonds eten bij een klein restaurantje vlakbij de dinghy jetty. Hier ontmoeten we de yachties van de Australische boot Double Time met schipperse en eigenaresse Jean (oorspronkelijk Amerikaanse), haar super aardige dochter Sarah en hun crew member. Ook ontmoeten we de sportieve Nieuw-Zeelandse jongens van de kleine zeilboot Cheetah. Het is leuk om eindelijk weer wat mensen van mijn eigen leeftijd te ontmoeten want de meeste yachties zijn toch al grijs en met pensioen! Ook John (Johan, want hij heeft Nederlandse ouders) van de Australische Sea Hog zit met zijn crew aan tafel. Hij is scheepsbouwer en heeft al heel wat yachties met raad en daad bijgestaan.
Op 10 augustus zijn we vertrokken naar Adurana Watu Peni (anchorage number 10 van het guidebook 101 Anchorages within the Indonesian Archipelago). Op het moment dat wij de ankerplek bereiken ligt er al een flinke groep boten geankerd, beschut door een prachtige witte zandbank. Wij hebben de mazzel dat Invictas Reward net vertrekt, zodat wij hun mooie plek kunnen overnemen.

Frans en ik springen al snel het water in om af te koelen en de onderwaterwereld al snorkelend te verkennen. Tegen onze verwachting in zien we geen koraal en tropische vissen, maar heel veel zeegras en urchins (zee-egels). Frans duikt nog wel een mooie levende conch (schelp) op die ik, nadat we hem bewonderd hebben, weer terugbreng naar de bodem. Weer aan boord komt er een dinghy langs van de Braziliaanse boot Bichu. We worden uitgenodigd om samen met de andere yachties te sundownen op de zandbak. De gekruide popcorn die Frans heeft gemaakt valt goed in de smaak en we hebben een gezellige avond.

De volgende dag is het onbewolkt en warm en we vertrekken voor een dagtocht naar de ankerplaats Tegun Gedong. Het is een prachtige baai en we ankeren nabij een mooie steile rotswand met zeer dichte begroeiing. Wij zijn als eerste aangekomen en direct komt er een kano op ons af met indrukwekkende nog levende langoesten (soort kreeft) in de aanbieding. Als we vragen wat ze kosten, worden we gevraagd ze te ruilen tegen een duikmasker. Toevallig heeft Frans nog een oud historisch, maar goedwerkend exemplaar liggen wat de nieuwe eigenaar zeer blij maakt!

Van een andere kano kopen we een trosje bananen en we delen ballonnen uit aan de kinderen. Een uurtje later komen Invictas Reward, Pegasus, Lupari 2 en Trenelly ook aanvaren. Pablo die als crew meevaart op Invictas Reward komt gezellig bij ons aan boord sundownen. Later op de avond zoek ik in de laptop het oude langoesten recept van Fiji op. Wat hebben we weer uitzonderlijk lekker gegeten!

Als we de volgende ochtend wakker worden zijn alle andere boten al vertrokken, behalve Lupari 2. Zij roepen ons op via de VHF vertellen ons dat Sue heerlijke bananen muffins heeft gebakken en of ze op de koffie kunnen komen. Frans en ik slaan acuut aan het opruimen om ze enigszins netjes te kunnen ontvangen. Na de koffie gaan we met Sue en Craig snorkelen bij het rif vlakbij hun boot. Hier zien we wat redelijk mooi koraal en verschillende tropische vissen. De locals vinden ons snorkelpartijtje maar wat interessant en beginnen al snel tussen ons door te duiken met enkel een (met elastiek gerepareerde) duikbril; snorkels en flippers zijn hier kennelijk niet te krijgen.

Op 13 augustus om ’s ochtends zeven uur vertrekken we naar Pamana Island om daar voor de nacht te kunnen ankeren onderweg naar Flores. De aankomst bij de ankerplek bezorgde ons beiden zowat een hartverzakking. We wisten dat we een nauwe ondiepe doorgang tussen twee riffen door moesten, waar ook met laagwater voldoende diepte zou moeten zijn. Toen we de dieptemeter echter zagen zakken van 1.5 naar 1.0 naar 0.5 en toen naar 0.4 m onder de kiel, brak het angstzweet ons uit. Gelukkig steekt de Gemini maar 1.80 m. We kennen een aantal jachten die wel tegen de grond zouden zijn gelopen. De volgende ochtend vertrekken wij met beter tij en hebben we gelukkig de dieptemeter niet verder zien zakken dan 1 meter onder de kiel.