Aangepast zoeken

SAILING Weather

reisverslagen
Verslag van week 50 van het jaar 2013 KNYSNA door Kimberley

Na aangekomen te zijn in Kaapstad rond een uur of 11 's avonds ben ik met de Backpackers bus voor 200 rand naar het Atlantic Point hostel gebracht. De volgende dag heb ik de Waterfront verkend. Een prachtige plek aan het water waar leuke winkels en restaurantjes zich afwisselen. Vanaf hier heb je ook een prachtig uitzicht op de Tafelberg in de verte. Rond een uur of 5 zag ik veel mensen vertrekken richting het Cape Town Stadium waar de herdenkingsdienst werd gehouden voor Nelson Mandela. Je kon enkel binnenkomen met een (gratis) kaartje die vooraf uitgegeven waren. Het leek mij erg bijzonder om daarbij aanwezig te zijn en besloot buiten te wachten bij het stadium voor iemand die een kaartje overhad en al snel kon ik ook naar binnen. Het was interessant om samen met de inwoners van Kaapstad het leven van Madiba (zoals ze Mandela hier noemen) te vieren en te herdenken. Er waren verschillende optredens en speeches, maar het was minder intens dat ik van te voren had verwacht. 's Avonds terug naar de Waterfront om een lokale simcard aan te schaffen.

De volgende ochtend ben ik om 8 uur opgepikt bij Atlantic Point door de Baz bus voor de 9 uur lange rit naar Knysna (uitspreken als ny-znah). De Baz bus was naderhand bezien niet het meest handige vervoermiddel aangezien het onderweg stopt bij verschillende hostels in kleine plaatsjes langs de beroemde 'Garden route'.

Het is inderdaad een prachtige rit door de heuvels met uitgestrekte wijnvelden en dichter bij Knysna wordt de begroeiing steeds dichter en rijden we dwars door de bossen. Ik kom aan rond een uur of half 6 en word midden in Knysna gedropt en loop met bagage richting de yacht club. Frans zoekt mij, maar uiteindelijk vinden we elkaar pas op de kade. Het is anderhalf jaar geleden dat we elkaar hebben gezien en we zijn erg blij elkaar te zien. Hij neemt mij mee naar de yacht club waar Troy al zit te borrelen samen met de Deense yachties van Mie en Dana. Later op de avond gaan we uit eten samen met Dana bij het Chinese restaurant Wu's. Terug op de Gemini beginnen we al met het vieren van Frans zijn verjaardag die de volgende dag 66 zal worden.
Het is apart om na 2 jaar weer wakker te worden aan boord en zelfs in mijn 'eigen' hut. We ontbijten met gekookte eieren en crackers en al snel krijgen we een sms van neef Anthony die samen met zijn vrouw Fiona bij de yachtclub op ons wachten. Frans haalt hen op met de dinghy en we laten de Gemini zien. Snel pakken we wat spullen en rijden na flink wat drank te hebben ingeslagen bij de lokale SPAR supermarkt naar de kleine boerderij van Anthony en Fiona in de bergen van Knysna. Het is wederom een prachtige rit en na 25 minuten staan we plotseling tussen de schaapjes, 3 ezels en een stel kippen.

Ze hebben de oude stal omgebouwd tot woonhuis en maken gebruik van regenwater en solarpanels als water- en electriciteitsvoorziening. Fiona kookt op een klassiek fornuis met hout en twee extra gaspitten waarop zij tijdens ons verblijf de heerlijkste maaltijden klaarmaakt met grotendeels groente en fruit uit eigen moestuin. Op hun grond staat ook een schattige cottage waar wij voor twee nachten mogen verblijven en die uitkijkt op een grote vijver. Na ons verblijf zal deze cottage verhuurd gaan worden om wat inkomsten te genereren.

We krijgen een rondleiding van Anthony over de 16 hectare grond. Een van uitdagingen blijkt het terugdringen van bomen die hier van oudsher niet groeien en het herintergreren van de oorspronkelijke flora en fauna. Sinds anderhalf jaar heeft Anthony ook een kleine bijenkolonie en we kijken van een afstandje naar de bijenkasten. Het blijkt lastig voor de bijen om op dit moment genoeg nectar te vinden in de nabije omgeving en de honingproductie is op dit moment dan ook niet groot. Toch kregen wij van Fiona een potje met honing van hun boederij en ook zelfgemaakte jam en chutney.

Frans, Anthony en Troy raken niet uitgepraat over zeilen aangezien Anthony ook dol is op zeilen en ook blijkt dat Troy met Anthony en Fiona urenlang van gedachten kan wisselen over het uitbreiden en herstructureren van de boederij.

Na een heerlijk verjaardagsdiner en lang natafelen worden we na een nacht in de cottage gewekt door de ezels voor het raam en mag ik hun jongste schaap Liz voeden met een fles. Zij is verstoten door haar moeder nadat die beviel van een tweeling en sindsdien zorgen Fiona en Anthony voor haar en voeden haar met de hand. Na het ontbijt vertrekken we voor een 3 uur durende hike van 9 kilometer over de 'Elephant Walk' door de bossen van Knysna. Onderweg zien we verschillende oude bomen zoals yellowwood and stinkwood. Sommige zijn bijna 1000 jaar oud. Knysna was vanaf de 18de eeuw dan ook het centrum van de houtindustrie, hout dat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld het aanleggen van spoorwegen en bouwen van schepen, maar ook simpelweg als brandstof. Op dit moment is het grootste deel van het bos beschermd natuurgebied. We zien geen enkele olifant maar vinden wel voetsporen en grote olifantenkeutels. Er schijnt slechts 1 olifant over te zijn die zich zelden laat zien... Dit terwijl voordat de houtkap begon, er kuddes van honderden olifanten te bossen bevolkten. Na drie kwart van de hike genieten we van een picknick en 's avonds kookt Fiona een verrukkelijke curry.

De volgende ochtend rijden we terug naar Knysna. We doen boodschappen bij een andere supermarkt, die gelukkig open is ondanks dat Madiba vandaag begraven zal worden in het familiegraf in zijn geboorteplaats Qunu in Transkei. Alle personeelsleden in de supermarkt dragen een zwarte band in hun haar of om hun arm met daarop 'We salute Madiba' en zijn begrafenis is live te volgen vanaf een grote televisie in de supermarkt. Veel mensen blijven staan om te kijken, waarna ze stilletjes doorgaan met winkelen. We merken dat mensen zijn aangedaan door de dood van Nelson Mandela. Troy krijgt van de supermarktmanager ook zo'n band die nu prijkt om de maststut midden in de Gemini.

Na de gezellige tijd op de boerderij zijn we ook wel weer blij om terug op de boot te zijn. Troy kookt een pittig eenpansgerecht van aardappels, ham, sperziebonen en champignons en na het eten bespreken we de planning voor de aankomende weken en maken we een joblist. Troy zal waarschijnlijk in Kaapstad van boord gaan en verder varen met de Deense schipper Burger en zijn vrouw Karen op de MIE en met hen en de rest van hun crew de Atlantische Oceaan oversteken naar Brazilie. In Simonstown, een stadje 20 min met de trein van Kaapstad, gaat de Gemini voor een week on the hard om een nieuw schroefaslager te monteren en een afsluiter te vervangen.