Gemini Route Logboek van Alles wat Contact
la Gemini
<< reisverslagen >>
Weekbericht 03 van het jaar 2009, Town Basin, Whangarei Nieuw Zeeland– door FRANS
Positie: 35° 44.376’ S 174° 20. 340’ E
 
Het tijdstip om met een boot de werf van Dockland 5 op te kunnen, hangt af van het tij. Op dinsdag was het op een redelijke tijd hoog water, dat wil zeggen rond 9 uur. Vroeger dan die tijd is voor de mannen van de werf geen optie. Hans van de Libertijn (Koopmans 40 voet!) is van Town Basin meegevaren om een handje toe te steken. De Gemini kon voorwaarts de slip in, dus geen gedoe met langkielerachteruitvaarproblemen. Zeer professioneel en zeer soepel werd de boot vervolgens op de kant gezet; Charlie van Dockland 5 hoefde alleen even de tekening van het onderwaterschip te zien. Tegenslag was dat bleek dat de schroef aanzienlijk te lijden heeft gehad van corrosie, waarschijnlijk als gevolg van elektrolyse. Er moet ergens een elektrische lekstroom zijn over de hull. De schroef kan anders niet zo veel materiaal in zo’n korte tijd hebben verloren.
de werf van Dock 5 (Town Basin, Whangarei Nieuw Zeeland) is een rough story, maar de voorzieningen zijn goed en met een uitzicht op de rivier..
Dockland 5 is een grote werf met goede voorzieningen, dus nu eens geen crummy douchehokje ergens achterin. Nadeel is dat het een eind lopen is naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Ik heb mijn oog laten vallen op de Toyota stationwagon van de NORDIC, maar de werkelijke deal kan pas plaatsvinden als zij in mei op weg gaan naar de andere kant van de evenaar. Ik zal dan nog in Holland aan het werk zijn om fondsen te verzamelen voor de refit van de boot die in de loop van dit jaar moet gaan plaatsvinden.
Thomas van IYS (International Yachtservice) heeft de dieseltank gecleand. De afstand tussen de tankuitgang en de tankingang is kort, zodat het rondpompen van de diesel via de filters van IYS maar over een kleine afstand van de bodem gaat. Een echt schone bodem mag ik dus niet verwachten. Veel vuil bleef er niet in de filters achter. Misschien is de tank ook niet zo goor als ik dacht. Twee keer per jaar pomp ik het laagje water van de bodem van de dieseltank. Door condensatie is er altijd wel een beetje water in de tank, een omgeving waar bacteriën wel willen gedijen.
kapotte bedrading, elektriciteit over de romp en het zachtste metaal in de buurt, de schroef dus, wordt met zeewater als geleidend medium door elektrolyse opgevreten..
IYS gaat de refit coördineren en deels uitvoeren. Op de joblist staan zaken als een revisie van de ankerwinch, de rolkluiver en de hydraulische bilgepomp. Trouwens het gehele hydraulische systeem zal worden nagelopen. Verder zal de oude verstaging worden vervangen, de bedrading rond de Perkins worden vernieuwd en een grotere dynamo worden geïnstalleerd. Tenslotte denk ik aan een hard dodger in plaats van een nieuwe canvas buiskap en zullen de hoofdbilge en het onderwaterschip worden gezandstraald. Of er nog zwakke plekken zijn in het staal zal dan vast wel aan het licht komen. Bij de werf hiernaast, Rudolphs, bleek het jacht DO-IT, ik ken ze van Fiji, net een sandblastjob te ondergaan. Tot grote ontsteltenis van Ruth en Angus, ( www.doitcruise.info ), werd met het zandstralen op het laagste punt van de hull dwars door het staal geblazen. Zij wisten van mijn eerdere problemen met het staal en die avond hebben we als een zelfhulpgroepje bij elkaar gezeten. Trouwens even verderop staat een Duits oud(er) stalen schip, wiens schipper verder in zijn ontwikkeling is dan wij en fluitend de volgende plaat staal in zijn boot last. Toen ik de schipper wees op de onverwachte plaats waar hij een stuk had ingelast, legde hij me uit dat het gemakkelijker was een stuk uit de romp ter hoogte van de bilge te snijden en weer in te lassen dan het residu van het zandstralen uit de bilge omhoog te halen. Nou ja, het is me wat allemaal ..
Als de donder ben ik aan de roestpreventieve klussen begonnen om de Gemini voor langere tijd, misschien wel tot november, achter te laten. Dinsdag 20 januari vlieg ik naar Tokio en de 24e naar Amsterdam.

 

terug naar de reisverslagen


juli - november 2007
 Ecuador - Marquesas - Genootschapeilanden
  -Frans

mei - juni 2007
 Panama & Galapagos
  -Harriet & Frans

maart - april 2007
 Cartagena & Panama
  -Frans

maart - april 2007
 Curaçao - Cartagena
  -Iris & Frans

mei 2006
 Curaçao
 STRIPVERHAAL
 - Coja &Proza

april 2006
 Isla de Margarita
 - Aad & Frans

maart - april 2006
 Curaçao-Isla de Margarita
 - Stefan, Richard & Frans

mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans


All Rights Reserved 2005-2010 | www.sy-gemini.nl | design by IMAGEPOINT